fbpx
Säker betalning
Få din nyslipade kniv samma dag
Slipmästare med lång erfarenhet

Villkor


Köpvillkor

Om Slipa Kniven Sweden AB

Företaget har sitt säte i Enköping. Företagets postadress är Rävstigen 15.

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@slipakniven.nu med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@slipakniven.nu.

Leverans

Våra normala leveranstider är 1-4 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: Info@slipakniven.nu.

Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss Info@slipakniven.nu. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

5.2 Ångerrätten gäller inte vid:

Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.

Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.

Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.

Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

 

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till Info@slipakniven.nu där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter

Genom att handla hos Slipa Kniven Sweden AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Slipa Kniven Sweden AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

10.1 Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

10.3 Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.

Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

10.4.1 Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.

De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Kort, Swish, faktura, banköverföring.

10.4.2 Fraktbolag

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

De fraktbolag vi samarbetar med är: Utkörning till kund.

10.4.3 Nyhetsbrev

Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.

Vi använder för utskick av nyhetsbrev.

10.5 Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

10.6 Rätt till rättelse

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

10.7 Rätten att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

10.8 Ansvarig för dataskydd

Slipa Kniven Sweden AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

Vi använder WordPress plattform, som drivs av oss i säte I Enköping.

Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

 


 

Hyresvillkor lån av knivar

Dessa hyresvillkor gällande tilläggstjänsten ”lån av knivar” har utformats av Slipa Kniven Sweden AB.

§1 Tillämplighet

Nedanstående hyresvillkor skall gälla om inte annat skriftligen avtalats mellan Slipa Kniven Sweden AB och hyrestagaren. Mottagandet av Hyresmateriel innebär accept av dessa hyresvillkor.

§2 Leverans

Slipa Kniven Sweden AB kan efter överenskommelse med hyrestagaren anordna transport till hyrestagaren, varvid hyrestagaren står för transportkostnaden samt risken för Hyresmaterielen under transporten.

§3 Hyrestid

Hyrestagaren får efter erlagd betalning och efter att övriga villkor i avtalet följts nyttja hyresmateriel i högst 30 minuter. Tiden startar vid överlämnandet av hyresmateriel från Slipa Kniven Sweden AB till hyrestagaren. När 30 minuter har passerat så skall samtlig hyresmateriel återlämnas till Slipa Kniven Sweden AB rengjorda och i oskadat skick.

§4 Hyran och dess betalning

Hyran betalas i förskott av hyrestagaren i samband med beställning. Hyrans belopp bestäms av de val som hyrestagaren gör på www.slipakniven.nu i samband med beställningen.

§5 Äganderätt till Hyresmateriel

Hyresmaterielen utgör under hela hyresperioden Slipa Kniven Sweden AB egendom och ingenting i detta avtal ska innebära eller tolkas som att hyrestagaren har förvärvat eller kommer att förvärva någon äganderätt till egendom, eller annan rätt att belasta egendomen. Hyrestagare som i strid mot detta avtal förfogar över Hyresmaterielen kan komma att ådra sig ett skadeståndsrättsligt ansvar gentemot Slipa Kniven Sweden AB.

§6 Återlämnande

Hyrestagaren ska återlämna utrustningen till Slipa Kniven Sweden AB senast 30 minuter efter att de har mottagits av hyrestagaren. Hyrestagaren ansvarar för kostnaden avseende återtransport till Slipa Kniven Sweden AB om inte annat skriftligen har avtalats.

Vid återlämnandet av Utrustningen ska denna vara i gott skick och rengjord dock med hänsyn till sedvanlig förslitning under hyrestiden. Slipa Kniven Sweden AB har rätt att på Hyrestagarens bekostnad åtgärda skador och/eller onormal förslitning som Utrustningen har orsakats under hyrestiden.

Om Utrustningen inte återlämnas till Slipa Kniven Sweden AB har denne rätt till ersättning från Hyrestagaren motsvarande utrustningens nyinköpspris. Om Hyrestagaren bedömer att återlämnandet kan komma eller kommer att bli försenat ska denne omgående underrätta Slipa Kniven Sweden AB.

§7 Användning

Hyresobjekt får endast användas av hyrestagaren och personer som denne svarar för och endast på den plats som är angiven i beställningen, samt för sådana arbeten och under sådana arbetsförhållanden för vilket det är avsett. Hyresobjekt får endast handhavas av personer med erforderlig kompetens. Hyrestagaren svarar för tillsyn och skötsel av hyresobjekt under hyrestiden. Driv- och smörjmedel samt förbrukningsmaterial bekostas av hyrestagaren. Hyrestagaren svarar för under hyrestiden uppkomna fel och skador på hyresobjekt, vilka inte är att hänföra till normalt slitage. Hyrestagaren skall vid driftsstörning i hyresobjekt kontakta Slipa Kniven Sweden AB och är skyldig att snarast inlämna objektet för reparation eller utbyte. Slipa Kniven Sweden AB ersätter ej kostnader på grund av driftstörning på hyresobjekt. Hyrestagaren är skyldig att tillåta Slipa Kniven Sweden AB att besiktiga objekt på platsen. Hyresobjekt får inte, utan särskilt tillstånd från Slipa Kniven Sweden AB flyttas till annan plats än som den som avtalats. Under hyrestiden förlorat eller totalförstört hyresobjekt ersätts av hyrestagaren, se under avsnitt Ansvar. Vid återlämnandet skall hyresobjekt vara väl rengjort och i samma skick som när det utlämnades med undantag för normalt slitage. Har hyresobjekt ej rengjorts debiteras hyrestagaren SEK 50:- per objekt.

§8 Ansvar

Under hyrestiden ansvarar hyrestagaren för förlust av hyresmaterielen och för skada på hyresmaterielen – dock ej för vad som kan anses utgöra normal förslitning. Ej återlämnade objekt debiteras till vårt nyförsäljningspris. Det åligger hyrestagaren att hålla hyresmaterielen försäkrad under hyrestiden. Hyrestagaren ansvarar för all skada, dvs såväl person- och sakskada och följdskada härav som ren förmögenhetsskada, som tillfogas honom själv eller tredje man i samband med hyresobjektets transport, placering, driftsstörning eller användning under hyrestiden.

§9 Vissa förbud etc.

Hyrestagaren får inte utan Slipa Kniven Sweden AB skriftliga medgivande:

  • använda Utrustningen på annat sätt eller för andra ändamål än vad som är sedvanligt för Utrustningen i fråga;
  • använda Utrustningen i en annan hanteringsmiljö än vad parterna har kommit överens om;
  • genomföra ändringar eller påbyggnader avseende Utrustningen;
  • förflytta Utrustningen från Hyrestagarens lokaler;
  • låta annan än Hyrestagaren eller dess anställda bruka Utrustningen;
  • använda eller föra ut Utrustningen utanför Sverige; eller
  • ta bort skylt eller dekal som anger att Utrustningen hyrs.
  • Hyrestagaren får därutöver inte på något sätt överlåta, pantsätta eller upplåta rättigheter i Utrustningen till annan.
  • Slipa Kniven Sweden AB har rätt att när som helst under hyrestiden besiktiga Utrustningen. Hyrestagaren ska för detta ändamål ge Slipa Kniven Sweden AB tillträde till Utrustningen.

§10 Förtida uppsägning

Slipa Kniven Sweden AB har rätt att omedelbart säga upp detta Avtal samt därvid återta Utrustningen om:

  • Hyrestagaren genom att inte fullgöra förpliktelse i detta Avtal äventyrar äganderätten till Utrustningen eller värdet av Utrustningen t.ex. genom vanvård av utrustningen eller vägran att låta Slipa Kniven Sweden AB besiktiga densamma;
  • Hyrestagaren underlåtit att betala alla eller del av förfallna hyror; eller
  • Hyrestagaren inställer betalningar till dess fordringsägare, träder i likvidation, försätts i konkurs, inleder ackordsförhandlingar, ansöker om, eller inleder, företagsrekonstruktion eller om Slipa Kniven Sweden AB annars bedömer att Hyrestagaren är på obestånd och det kan antas att Hyrestagaren inte kommer att rätteligen betala hyra.

Hyrestagaren skall utan dröjsmål meddela Slipa Kniven Sweden AB om en konkursansökan är inlämnad om egen konkurs eller konkurs av dotterbolag eller kunder som har Utrustningen i sin ägo. Parterna förbinder sig att inte ändra denna bestämmelse utan tidigare skriftligt samtycke från Slipa Kniven Sweden AB och Ägaren. Slipa Kniven Sweden AB har därutöver rätt att omedelbart säga upp Avtalet samt därvid återta Utrustningen om Hyrestagaren grovt åsidosätter bestämmelserna i Avtalet.

§11 Befrielsegrund

Omständighet som förhindrar parts åtaganden enligt Avtalet och som part inte på något sätt har kunnat råda över ska anses utgöra befrielsegrund som ger rätt till erforderlig tidsförlängning av relevanta tidsfrister samt tillfällig befrielse från påföljder enligt Avtalet. Part ska omedelbart skriftligen underrätta den andra parten så snart denne anser att befrielsegrund föreligger. Så snart befrielsegrunden upphört ska part återigen utan dröjsmål prestera i enlighet med Avtalet. Denna bestämmelse gäller inte Hyrestagarens skyldighet att betala hyra i enlighet med punkten 4.

§12 Meddelanden

Meddelanden som kan eller ska ges i enlighet med bestämmelserna i Avtalet ska vara skriftliga. Hyrestagaren ska omgående skriftligen meddela Slipa Kniven Sweden AB om denne ändrar adress.

§13 Övrigt

Ändringar av Avtalet är giltiga endast om parterna skriftligen kommit överens därom. Hyrestagarens samtliga anspråk mot Slipa Kniven Sweden AB förfaller efter två år från Utrustningens återlämnande till Slipa Kniven Sweden AB om inte Hyrestagaren dessförinnan inlett skiljeförfarande.

Slipa Kniven Sweden AB har rätt att, helt eller delvis, överlåta och pantsätta sina rättigheter till betalning av hyra från Hyrestagaren enligt Avtalet. Hyrestagaren förbinder sig att gentemot den till vilken Slipa Kniven Sweden AB överlåtit rätten till betalning fullgöra samtliga sina betalningsförpliktelser. Sådan överlåtelse eller pantsättning innebär ingen inskränkning av Slipa Kniven Sweden AB åtagande gentemot Hyrestagaren i övrigt.

§14 Tvist

Tvister som uppstår i anledning av Avtalet ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC). Regler för Förenklat Skiljeförfarande ska tillämpas om det omtvistade värdet är mindre än 1 miljon kronor, varvid skiljenämnden ska bestå av en skiljeman. Om det omtvistade värdet uppgår till 1 miljon kronor eller mer ska Skiljedomsregler tillämpas, varvid skiljenämnden ska bestå av tre skiljemän. Det omtvistade värdet omfattar kärandens yrkande i påkallelseskriften samt genkäromål som framställts i svaret över påkallelseskriften. Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm. Språket för förfarandet ska vara svenska. Svensk lag ska tillämpas på tvisten.